Tuomas Holopainen - Music Inspired By The Life And Times Of Scrooge

Genre: Soundtrack -

Man vet att man hittat guld när man dyker på ett album som är baserat på Farbror Joakim. För det är vad Tuomas Holopainens första soloalbum är. Mer exakt bygger det på serietecknaren Don Rosas (av vem jag också är ett fan) storslagna verk The Life And Times Of Scrooge McDuck. Till vardags spelar Holopainen keyboard i Nightwish, vilka inte behöver en grundligare förklaring än så. Här har han gått utanför sin tidigare stil och istället blandat sig i folkmusik från världens alla hörn. Emedan det inte är ett hårdrocksalbum i sig är ju mannen bakom det känd som hårdrocksmusiker. Säckpipor inleder med öppningsspåret Glasgow 1877 då en tioårig Joakim von Anka först skådar ut över släktens gamla ägor och den gamla släktborgen. Stämningsfyllt och ett rent nöje att höra. Därefter tas vid med runt världen i Joakims fotspår. Into The West har instrumentala banjobitar som påminner om duster med bröderna Frank och Jesse James. Från början till slut är albumet en kul och nyskapande resa som funkar som bakgrundsmusik (i brist på bättre ord) till läsning av grundmaterialet. Mycket av musiken är instrumental, där Holopainen själv spelar keyboards och piano. Förutom det finns också den ovan nämnda säckpipan, och i låten Dreamtime spelas didgeridoo. Många finstämda fiolstråk sätter en särskild melodisk prägel. Cold Heart Of The Klondike gästas av Sonata Arcticas Tony Kakko för en alldeles speciell sånginsats. Hela kompositionen är storslagen och har skänkt enorma mängder känsla till Joakim von Ankas roliga och känslofyllda äventyrsliv. Music Inspired By The Life And Times är ett djupt berörande album med så många olika nivåer och som rekommenderas alla som håller grundverket varmt om hjärtat. Gåshud.

Bäst: Det är helheten som gör albumet. En enda låt kan ömöjligen plockas isär och funka helt ensam.

Sämst: Att det är så sällan man faktiskt kommer att lyssna på det här albumet. Ingen partystämning precis.

http://www.getmetal.com/?p=13588 - Read the review in English