Civil War – Gods And Generals

Genre: Power Metal -

Jag kommer nog aldrig att förstå hur de tänkte när de lämnade Sabaton och kom fram till att de skulle spela musik med krigsbaserade texter. "Ja! Det kommer att distansera oss från Sabaton!" Civil War släpper sitt andra album, Gods And Generals, och låtarna handlar, som på föregångaren om krig och konflikt. Jag tippar på att nästa skiva inte blir annorlunda och att det får heta The Last Full Measure. Min recension är fullklottrad med, låt oss kalla det anklagelser och egentligen onödiga jämförelser mellan Civil War och Sabaton. För mig är det fortfarande ofrånkomligt, men det är bandet självt som gör det så. Det är trots det så att Civil War har en faktor som bidrar till ett helt annat sound.

 

Civil War – Gods And Generals

 

Den faktorn heter Nils-Patrik Johansson.  Hans härligt gälla stämma går snyggt ihop med musiken, som - hur mycket Sabaton den än låter - rycker med en. Kanske mer än vad Sabaton lyckas med, eftersom att Johansson inte ligger i exakt samma tonläge hela tiden. Han flödar med musiken, han rycks med och därför rycks jag med. Det här är ju inte nyheter; själv gillar jag honom bäst i Wuthering Heights (för vilka ett nytt album börjar bli tiden), men hans Astral Doors ska inte heller försakas. Ibland tycker jag inte att sångmelodin känns helt snyggt utformad, Braveheart är exempel på det, men även singeln Bay Of Pigs. Trots det är Johansson och hans allt som oftast härliga sång albumets hjälte. Han gör en hemsökande plågad insats i Schindler's Ark, som trots det känsliga temat behandlas med värdighet.

 

Snygga, storslagna refränger till de tematiskt romantiserade bilderna av krigets hjältar och stora slag varvas med utfyllnad och halvt menlösa låtar. Musikaliskt låter det som om Sabaton släppt nytt. Det är Civil Wars undersida. De hade så lätt kunnat ta vilken annan väg som helst, men valde att låta som Sabaton 2.0. Jag hoppades efter The Killer Angels att de kanske skulle spinna vidare åt något annat håll. Positivt är att de åtminstone spunnit vidare på det bombastiska Carolus Rex-konceptet och inte gått vidare till något i stil med debaclet Heroes. När Civil War slår på så gör de det med pondus. Det finns ett gäng bra komponerade gitarriff som eldas på mer av maffiga körer och Johanssons stämma. Men en sak är helt klar; Civil War är i dagsläget mycket bättre än vad den eviga jämförelsepunkten är. Jag tror faktiskt att jag får lov att ändra mig. När Sabaton nytt ska det låta som om Civil War släppt nytt.

 

Bäst: Gods And Generals (titellåten)

 

Sämst: Tears From The North

 

    

 

http://www.getmetal.com/?p=14238

 

Musikvideo: Civil War - Bay Of Pigs